Rykende ferske nettsider for Løkkevika Handel

Red: 1. jul. 2025 | Pub: 6. jun. 2025 | #nettside, #webdesign, #hugo, #strapi

Utsnitt av nettsidene til Løkkevika Handel.
Løkkevika Handel har fått nye, responsive nettsider.

Løkkevika Handel er en koselig liten sommeråpen kafé med eget bakeri, som tilbyr kortreist og hjemmelagde produkter i tillegg til nydelig ferskbrygget kaffe.

Siden oppstarten i 2017 har de stort sett markedsført seg på Facebook, men med et ønske om å etablere et eget nettsted.

Som stamkunde var jeg helt enig med innehaverne; de måtte nå ut til flere. Jeg tilbø meg derfor å hjelpe dem, mot at jeg fikk bruke god tid for å lære meg nye tjenester i prosessen.

Teknologien

Etter å ha diskutert behovet med kafé-eierne ble nettsidene utviklet med følgende teknologi:

  • Hugo SSG : Min favoritt når det kommer til statisk sidegenerator (SSG). Lynrask, enkel, åpen kildekode, i tillegg til smidig og gøy. Bygget med Go .
  • Strapi CMS : Et publiseringssystem basert på åpen kildekode. Sender data til Hugo via API.
  • Railway : Servertjeneste for databasen til Strapi (Postgres).
  • Vercel : Tjener for nettstedet som bygger ny versjon når det oppdages endringer i Strapi eller Hugo.
  • Cloudinary : Tjener for bilder og video som er koblet til mediabanken i Strapi.
  • Github : Lagring av kildekoden.

Dette var første gang jeg benyttet Strapi, Vercel og Railway. Jeg trenger mer erfaring med Strapi før jeg kan rettferdiggjøre en bedømmelse, men det var forholdsvis enkelt å sette opp, og enkelt for kunden å bruke. En «webhook» er koblet på mot Vercel, slik at kunden selv kan bestemme når nye versjoner av nettsiden skal bygges. Det er med på å holde kostnadene nede, sammenlignet med å bygge nye versjoner av nettsiden automatisk hver gang innholdet oppdateres.

Railway og Vercel var også forholdsvis enkelt å få på plass, selv om Railway krevde en del opplæring. Her opprettet jeg en Postgres-server, og koblet denne til Strapi-installasjonen. Det meste foregikk via Railways CLI.

Cloudinary ble valgt fordi Strapi allerede støtter denne tjenesten, og for at den tar seg av konvertering og tilpassing av bildene via API-et. På den måten slipper Løkkevika Handel å tenke på formater og størrelser før de laster opp filer.

Designet

Jeg fikk tilsendt et fargekart brukt i interiøret, samt annet materiell og andre innspill om fonter, innhold og design. Hovedmålet var selvsagt å få nettsiden til å reflektere følelsen av å komme inn i butikken. Altså å være «on brand». Det synes jeg vi fikk til.

Diverse ark og utklipp som viser farger og grafiske elementer
Grafiske elementer og fargekart dannet utgangspunktet for designet.

En ting er utseende, noe annet er hastighet og kompabilitet. Vi ønsket bevisst å ha en enkel side, så Javascript og tunge filer ble holdt til et minimum. Resultatet i Google Lighthouse viser at vi langt på vei lykkes med det.

Et skjermbilde av Google Lighthouse som viser 100% på alle parametre.
Google Lighthouse score ved lansering.

Tilbakemeldinger

Og sist men ikke minst er det mottakelsen. Nå er dette en svært enkel side, men Løkkevika Handel fikk likevel gode tilbakemeldinger:

Skjermbilder av meldinger fra begeistrede besøkende.
Løkkevika Handel fikk mange gode tilbakemeldinger etter lansering.

Alt i alt har dette vært et morsomt og lærerikt prosjekt.

Jeg anbefaler selvsagt alle å besøke kaféen i løpet av sommeren. Løkkevika Handel


Ris, ros eller respons?

Send meg gjerne om du har en kommentar, korrektur eller konstruktiv kritikk til denne saken.